Makeover Almari Part 1

/ Leave a Comment
Salam/Hi,

Sepanjang tempoh berpantang di rumah parents yang lepas, fikiran saya asyik dan meronta2 nak makeover almari yang ada di bilik. Maklumlah almari lama. Nak beli baru macam sayang nak buang yang lama ni sbb sentimental value yang tinggi. FYI, kami ni bukanlah orang2 berada untuk beli almari jenis solid wood, jenis yang ada ni adalah jenis laminate (betulkan saya jika salah).


Dengan pintu dah terkopak, bahagian tengah almari ini sebenarnya ada cermin, tapi dah pecah.

 Dalaman almari masih nampak elok.

 Handle pintu patah.
Saya pening tengok almari ni. Jadi saya perlu buat sesuatu. Saya fikir saya nak cat almari ni bagi nampak lebih cantik. 


Langkah Pertama


Sebelum mengecat, kita perlu tanggalkan semua handle/knob almari supaya cat dapat diratakan dengan baik.

 Jika jumpa lubang2 tutup dengan wood filler. Boleh beli di mana2 kedai hardware.

Saya catkan bahagian pertama dengan base (coating) maklumlah almari ni jenis laminate, saya risau jika cat tidak lekat dengan baik.

saya guna jenis ni



Ni adalah lapisan pertama coating. Seriously, masa you all nak cat coating ni kena bukak tingkap luas-luas, jauhkan baby dan cat la waktu siang sebab baunya yang mencengkam dada. Kenapa saya mention cat waktu siang? Sebab saya cat coating ni dah dekat petang, pastu baunya memenuhi rumah. The next day saya cat waktu pagi, baunya macam kurang menyengat. Apa kaitannya? mungkin itulah kuasa matahari :-)

Bahagian ni saya tinggalkan bagi betul-betul kering seharian.


0 comments :

Post a Comment

Powered by Blogger.