Colorful baby napkin

/ 2 comments

Assalamualaikum/Hello semua,

Teruja tak tengok gambar di atas? Hahaha syok sendiri kadang-kadang. Actually, project ni saya buat berperingkat dengan menggunakan dye dari DYLON bermula dengan eksperimen dengan cushion cover yang mana saya buat ombre napkin dengan color Kingfisher, kemudian saya selitkan juga napkin ni semasa dye baju baby dengan color China Blue. Sehari sebelum bersalin, saya dye juga napkin dengan color Tropical Green. Saya ada snap gambar step by step tapi semuanya dalam camera di rumah, now tengah confinement kat umah parents, tapi tak mengapa sebab u all boleh google je cara dye, but saya recommend tengok YouTube yang di post oleh Dylon dulu. Dengan color Tropical green, saya buat solid color dan juga ombre style, gambar di bawah xberapa nak nampak gradient tu sebab guna tab je snap.


Kenapa saya beriya sangat nak dye hijau ni  walaupun EDD dah dekat? sebab napkin yang ada dalam tangan hanya color biru sahaja... mana la tau dapat baby girl .. oooya.. saya tak tahu sepanjang pregnant jantina baby saya. Lagipun, hijau kan mendamaikan.. baby akan tenang jek bila pakai.. hehehehe... Di hospital, nurse tanya beli kat mana napkin hijau ni? Saya pun citer kat nurse. Sebenarnya ramai gak tanya termasuk la mak bidan yang datang urut saya.

My baby few minutes after deliver with solid color napkin.

Dalam berpantang ni juga saya dye lagi beberapa helai napkin, kali ni dengan color yang sesuai dengan baby GIRL...

Saya memilih Intense Violet dan Rose

Antara color yang ada dalam simpanan. Tapi ni packaging lama.

Masa mula kenal dye Dylon dulu, saya belajar dengan baca beberapa blog mat salih dan dapati dorang suka sangat dengan color Intense Violet sebab tu saya pun nak cuba. Color Rose saja nak cuba sebab sinonim dengan Girl kan.

Saya nak buat solid color dan juga nak mencuba kaedah Tie-Dye. Tie-Dye ni dah lama wujud cuma recently, corak ni naik balik.. ohya my fav designer, Dian Pelangi, sangat suka dengan kaedah Tie-Dye ni. Saya mencuba kaedah PLEATS dan CIRCLES.

Kaedah PLEAT : Lipat napkin
Ikat dengan tali atau getah. Apa yang anda nampak? Macam ngeri jek.
Bancuh dye seperti tertera di belakang pack, kali ni saya nak dye 2 helai napkin sahaja dan based on my experience napkin sangat senang serap color jadi saya hanya juga dalam 3-4 sudu serbuk color Violet ni. Kemudian, saya masukkan napkin untuk solid color dan tye-dye sekali arung.
 Dan hasilnya....
Tie-Dye kaedah PLEATS.


Untuk circle, saya bancuh semua sekali serbuk dye. masa buat circle baby dah start menangis so tak sempat nak snap la cara buat tye-dye circle. U all klik sini untuk cara buat circle dan juga kaedah lain. Okay, untuk Rose ni... saya terlambat masukkan napkin untuk tie-dye ke dalam bekas dye yang sama dengan solid color... hasilnya.. napkin tie-dye ni dapat color yang light dari solid.

Rose circle tie-dye.
Inilah koleksi napkin saya.. solid, ombre dan tie-dye. Cuma dalam gambar di bawah color Kingfisher tak ada.


2 comments :

  1. Hi saya dah lame crk owg malaysia y dye sofa cover..nk cube tp takot...tp rase bkobar2 plak bile tgk u buat.thanks for sharing..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.